Zelf proberen bij fantoompijn

TIPS OM ZELF TE PROBEREN BIJ FANTOOMPIJN

Wat bij u en uw fantoompijn zal werken moet u zelf uit gaan proberen. Wat bij de één werkt, werkt niet bij de ander. Proberen en uw eigen route zoeken is het enige wat er op zit.

Tip 1
Wat: Met stip bovenaan: probeer de spiegelmethode! Plaats een spiegel dwars op uw lichaam met het geamputeerde deel aan de niet spiegelende zijde en de nog aanwezig arm/been aan de spiegelende zijde. Kijk in de spiegel terwijl deze beweegt op zo’n manier dat het lijkt of u de fantoomarm/been ziet. Zie de uitleg via het menu.
Waarom: fantoompijn is in een groot deel van de gevallen het gevolg van een niet zo handige “reorganisatie van de hersenen”. Met een spiegel kan u via de ogen informatie naar uw hersenen laten gaan die de hersenen helpen om het daarboven wat handiger te reorganiseren met hopenlijk minder fantoompijn tot gevolg.

Tip 2
Wat: Masseer de arm/been die er nog wel is. Probeer dit eerst zachtjes en later iets harder. U kan zelf masseren of je laten masseren. U kunt dit combineren met tip 1 en het masseren doen terwijl u in de spiegel kijkt die dwars op uw lichaam staat, waardoor het lijkt alsof uw fantoomarm of been gemasseerd wordt. Deze methode kan ook goed helpen wanneer u het gevoel hebt dat het fantoom jeukt. Krab op het spiegel-plekje van de arm/been die er nog is en kijk wat het effect is.
Waarom:
 In je hersenen is het voetgebiedje dat hoorde bij je geamputeerde been/arm overgevoelig geworden. Door de nog aanwezige arm of been te masseren geef je prikkels naar de hersenen. Het geeft niet dat dit naar de andere hersenhelft gaat, de hersenen spiegelen namenlijk alles via de brug tussen de hersenhelften. In feite gaat de ene hersenhelft tegen de andere praten en zegt zoiets als: “ik word gemasseerd, voel jij ook iets?”. Sommige fantoompijn patiënten melden dat dit hen helpt om minder pijn te hebben.

Tip 3
Wat:
 Probeer de fantoomvoet of hand te bewegen, wiebel, schommel, trek uw fantoomtenen/vingers krom of omhoog. Concentreer je zo goed als u kan om de fantoomvoet/hand te laten bewegen. Sluit uw ogen bij deze oefening om u zo goed mogelijk te concentreren.
Waarom:
 Als u denkt aan je fantoomvoet bewegen gaan er beweegprogramma’s in je hoofd aan het werk (de motorische cortex). Dit gebiedje is door de amputatie ‘werkeloos’ geworden en daardoor gevoeliger geworden. Door het hersengebied weer te gebruiken wordt het wat sterker en dit kan gepaard gaan met daling van de fantoompijn. Deze methode helpt niet bij iedereen. Gewoon uitproberen  dus en uw eigen conclusie trekken.

Tip 4
Wat:
 Fantaseer dat uw fantoomvoet/hand in een bak met koel helend water zit waardoor het nare gevoel afneemt. Denk aan het koele water en hoe u uw arm/been daarin laat baden en heen en weer schommelt. Neem de tijd voor het doorleven van deze fantasie. Of kies een soortgelijke fantasie die u meer aanspreekt. Deze methode wordt ook gebruikt bij hypnotherapie. Met hypnotherapie worden redelijke effecten bereikt bij fantoompijn. U kunt ook luisteren naar een hypnose CD voor fantoompijn. Deze kunt u bestellen of downloaden via internet. Het luisteren naar een stem die je door een geleide fantasie begeleidt is soms prettiger dan het zelf bedenken.
Waarom:
 Bij pijn blijkt dit soort fantasieën te kunnen helpen. Er zit in de hersenen een soort “knopje” waarmee de naarheid van de pijn wat zachter gedraaid kan worden en in hersenonderzoek hebben we gezien dat dat knopje “aan” gaat als je een fantasie in je hoofd hebt zoals deze. Het kan ook een ander soort fantasie zijn. Iets wat je logisch lijkt dat je pijn kan verminderen.

Tip 5
Wat
: Masseer het stomp-gedeelte, masseer het weefsel en de spieren.
Waarom
: Sommige vormen van fantoompijn hebben te maken met een slechte doorbloeding van de stomp of met verkampende spieren in de stomp. Door te masseren verbeter je de doorbloeding en help je spieren te ontspannen.

Tip 6
Wat
: Wanneer je fantoompijn hebt die in aanvallen komt, noteer dan een tijdje wanneer ze beginnen. Zoek als een detective de overeenkomsten tussen de momenten waarop je aanvallen beginnen.
Waarom
: Net als bij andere soorten pijn zoals bijvoorbeeld migraine-aanvallen, kan ook fantoompijnaanvallen beginnen met bepaalde prikkels. Wanneer je die prikkels leert herkennen kan je er misschien wat mee doen. Je eigen pijn beter begrijpen is een stapje richting pijnverlichting.

Weet u nog een tip, iets dat bij u werkt? Mail mij via: info@psychologieveenstra.nl